Lipiec 2015

to w postLipiec to pierwszy miesiąc wakacji, ale nie oznacza to, że przedszkolaki EU Kids spoczęły na laurach. Wręcz przeciwnie! Dla nas lipiec to pierwszy miesiąc fascynującej przygody z nauką, której motywem przewodnim są żywioły. Tak więc przez kolejne 4 tygodnie poznaliśmy ciekawe zagadnienia z pogranicza fizyki, chemii i przyrody powiązane kolejno z żywiołem wody, ziemi, ognia i wiatru.

            W pierwszym tygodniu badaliśmy właściwości wody- jej różne postaci i ich wykorzystanie, reakcje, jakie zachodzą w kontakcie wody z innymi cieczami i substancjami. Poznaliśmy też różnego rodzaju zbiorniki wodne i ich rozmieszczenie na kuli ziemskiej.

            W drugim tygodniu zastanawialiśmy się nad siłami drzemiącymi w głębi naszej kuli ziemskiej – poznaliśmy jej budowę i sami, z użyciem sody oczyszczonej i octu, wywołaliśmy wulkan! Postanowiliśmy też poeksperymentować z kolejną siłą, z którą oddziałuje na nas Ziemia- grawitacją. Używając wody i cukru udało nam się wyzwolić jajko spod jej działania, a połączenie mąki ziemniaczanej i wody zaowocowało powstaniem cieczy o niezwykłych właściwościach – tzw. cieczy nienewtonowskiej, nad którą ani nasze rączki, ani siły grawitacyjne nie były w stanie zapanować. Wyprawa na jeden z punktów widokowych uświadomił nam jak zróżnicowane jest ukształtowanie powierzchni Ziemi, zaś zabawa w poszukiwaczy skarbów pomogła dostrzec, jak wieloma cennymi bogactwami obdarza nas nasza planeta.

            W trzecim tygodniu igraliśmy z ogniem. Oczywiście naukowo i przede wszystkim bezpiecznie, bo rozpoczęliśmy ten tydzień od zasad bezpieczeństwa i postępowania w sytuacji zagrożenia pożarowego. Dzięki temu za spokojem, acz wielkim zaciekawieniem mogliśmy obserwować jak zachowują się różne tworzywa pod wpływem ognia i ciepła (w tym pyszna czekolada!) i w jaki sposób ogień służy ludzkości – eksperymenty i pokazy uświadomiły nam jak cenne jest ciepło, którym ogrzewamy nasze mieszkania i podgrzewamy posiłki, ale tez sam ogień, który wykorzystujemy w kuchni, ale też do rozświetlania ciemności (sami robiliśmy świeczki!).

                Wreszcie DSC02160tydzień czwarty, to tydzień wiatru. Tutaj również zbadaliśmy właściwości wiatru i powietrza oraz jego zachowanie pod wpływem różnych czynników, m.in. ciepła (stworzyliśmy balon na gorące powietrze ) i prędkości (wywołaliśmy tornado w butelce!). Następnie zastanawialiśmy się, jak siła wiatru jest wykorzystywana w otaczającym nas świecie- od prozaicznych rzeczy, jak suszarka do włosów i latawiec, po  bardziej złożone i zaawansowane techniczne- samolot czy wiatrak.