Lipiec to pierwszy miesiąc wakacji, ale nie oznacza to, że przedszkolaki EU Kids spoczęły na laurach. Wręcz przeciwnie! Dla nas lipiec to pierwszy miesiąc fascynującej przygody z nauką, której motywem przewodnim są żywioły. Tak więc przez kolejne 4 tygodnie poznaliśmy ciekawe zagadnienia z pogranicza fizyki, chemii i przyrody powiązane kolejno z żywiołem wody, ziemi, ognia i wiatru.
           W pierwszym tygodniu badaliśmy właściwości wody- jej różne postaci i ich wykorzystanie, reakcje, jakie zachodzą w kontakcie wody z innymi cieczami i substancjami. Poznaliśmy też różnego rodzaju zbiorniki wodne i ich rozmieszczenie na kuli ziemskiej.
           W drugim tygodniu zastanawialiÅ›my siÄ™ nad siÅ‚ami drzemiÄ…cymi w głębi naszej kuli ziemskiej – poznaliÅ›my jej budowÄ™ i sami, z użyciem sody oczyszczonej i octu, wywoÅ‚aliÅ›my wulkan! PostanowiliÅ›my też poeksperymentować z kolejnÄ… siłą, z którÄ… oddziaÅ‚uje na nas Ziemia- grawitacjÄ…. UżywajÄ…c wody i cukru udaÅ‚o nam siÄ™ wyzwolić jajko spod jej dziaÅ‚ania, a połączenie mÄ…ki ziemniaczanej i wody zaowocowaÅ‚o powstaniem cieczy o niezwykÅ‚ych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach – tzw. cieczy nienewtonowskiej, nad którÄ… ani nasze rÄ…czki, ani siÅ‚y grawitacyjne nie byÅ‚y w stanie zapanować. Wyprawa na jeden z punktów widokowych uÅ›wiadomiÅ‚ nam jak zróżnicowane jest uksztaÅ‚towanie powierzchni Ziemi, zaÅ› zabawa w poszukiwaczy skarbów pomogÅ‚a dostrzec, jak wieloma cennymi bogactwami obdarza nas nasza planeta.
           W trzecim tygodniu igraliśmy z ogniem. Oczywiście naukowo i przede wszystkim bezpiecznie, bo rozpoczęliśmy ten tydzień od zasad bezpieczeństwa i postępowania w sytuacji zagrożenia pożarowego. Dzięki temu za spokojem, acz wielkim zaciekawieniem mogliśmy obserwować jak zachowują się różne tworzywa pod wpływem ognia i ciepła (w tym pyszna czekolada!) i w jaki sposób ogień służy ludzkości – eksperymenty i pokazy uświadomiły nam jak cenne jest ciepło, którym ogrzewamy nasze mieszkania i podgrzewamy posiłki, ale tez sam ogień, który wykorzystujemy w kuchni, ale też do rozświetlania ciemności (sami robiliśmy świeczki!).
              Wreszcie tydzieÅ„ czwarty, to tydzieÅ„ wiatru. Tutaj również zbadaliÅ›my wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wiatru i powietrza oraz jego zachowanie pod wpÅ‚ywem różnych czynników, m.in. ciepÅ‚a (stworzyliÅ›my balon na gorÄ…ce powietrze ) i prÄ™dkoÅ›ci (wywoÅ‚aliÅ›my tornado w butelce!). NastÄ™pnie zastanawialiÅ›my siÄ™, jak siÅ‚a wiatru jest wykorzystywana w otaczajÄ…cym nas Å›wiecie- od prozaicznych rzeczy, jak suszarka do wÅ‚osów i latawiec, po bardziej zÅ‚ożone i zaawansowane techniczne- samolot czy wiatrak.Â